Kombinovanie zdrojov bielkovín – je to mýtus?

Kombinovanie zdrojov bielkovín - je to mýtus?

Kombinovanie zdrojov bielkovín - je to mýtus?✅ Teória: Keďže niektoré potraviny neobsahujú všetky esenciálne (a aj neesenciálne) aminokyseliny v dostatočnom množstve, je treba zdroje bielkovín kombinovať v jednom jedle.

✅ Odpoveď: nie nie je to pravda, už takmer 30-ročná štúdia hovorí, že treba mať najmä pestrý jedálniček počas dňa / týždňa / mesiaca a tak prijať čo najviac zdrojov bielkovín pri dostatočnom príjme energie (Young, Pellett 1994).

✅ Poznámka: Striedať zdroje bielkovín je potrebné najmä u vegánov a vegetariánov, aby mali v strave kompletný aminokyselinový profil.

ALE …

… To, že je dokázané, že niečo nieje potrebné neznamená, že by sme to nemali robiť 🤔 – ak neexistuje riziko kombinovania.

Je jednoduché spojiť napr. 2 zdroje bielkovín do jedného jedla – jedlo to oživí, zlepší chuť a zvýši nie len aminokyselinový, ale aj vitamínový a minerálny profil. Stačí sa pozrieť do napr. mexickej kuchyne – fazuľa + ryža je na dennom poriadku.

Na záver ešte uvediem príklad, ktorý často kombinujem v nutričných plánoch mojich klientov:

Ryža nie je dobrým zdrojom aminokyseliny lyzínu, avšak hodnotným zdrojom lyzínu je cícer. Ten je však chudobný na metionín, pričom ryža je naopak jeho bohatým zdrojom.

🤔 Čo sa stane, keď si dáme misku zmiešanej ryže a cíceru? = Dostaneme dostatočné množstvo a pomer esenciálnych aminokyselín … a ako bonus nebudeme tlačiť suchú ryžu, ako hnačkovací toaletní pretekári 😅☝️

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.