FAKTY O OMEGA-3 MASTNÝCH KYSELINÁCH

FAKTY O OMEGA-3 MASTNÝCH KYSELINÁCH

FAKTY O OMEGA-3 MASTNÝCH KYSELINÁCH🤯🤯🤯 Cholesterol. Triglyceridy. HDL. LDL. Nasýtené. Transmastné. Omega-3. Stužené. Rafinované. Panenské. Speroxidované. Rastlinné. Kto sa v tom má vyznať? 🤯🤯🤯

Inak – nomenklatúrne poznáme lipidy a tie sa delia na oleje (tekuté) a tuky (tuhé), preto je nesprávne hovoriť nasýtené a (mono/poly) nenasýtené tuky, ale mastné kyseliny, no slovo “tuky” je už natoľko adaptované do bežného slovníka a mastné kyseliny si ľudia príliš nevedia predstaviť, tak, hoci môj jazyk krváca, pri širšej komunikácii toto slovo v týchto spojitostiach používam, kým použijem pojem mastné kyseliny.

❇️ Teória: “Omega-6 mastné kyseliny sú nezdravé, lebo najhojnejšie zastúpená, kyselina linolová (LA) sa konvertuje na kyselinu arachidónovú (AA), ktorá spúšťa zápalové kaskády v tele”

❇️ Prax: áno, čiastočne je to pravda (biochémia nás to nepochybne učí), no v tele sa AA mení takisto na niektoré molekuly, ktoré pôsobia naopak protizápalovo 🙂
Pravdou je aj to, že sa v tele v skutočnosti veľmi malé množstvo LA konvertuje na AA, aj za podmienky, že je príjmaná jedlom vo veľkom množstve.

 … kde teda robia tie omega-6 problém?

➡️ Jedným z dôvodov je nepomer príjmaných omega-6 : omega-3 – iba ich rovnováha dokáže pôsobiť na telo optimálne.

Omega-6 máme v strave hojne, omega-3 zase málo. Preto je dôležité príjem O3 zvyšovať. Nepomer totižto znižuje akýkoľvek blahodárny účinok omega-3 MK – sú kompetítori niektorých tých istých enzýmov.

Momentálne máme v strave svetovo pomer O6:O3 (podľa krajiny) 10-20:1. Mali by sme sa dostať aspoň na 4:1, ak nie nižšie. Omega 3, ako je spomenuté vo videu zastupujú najmä (aj keď zďaleka nie iba) DHA – dokozahexaénová mastná kyselina, EPA – eikozapentaénová MK a ALA – alfa-linolénová MK

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.