3 dôvody, prečo si 95 % ľudí po schudnutí hmotnosť neudrží … A aj to, ako patriť medzi tých zvyšných 5 %

 

3 dôvody, prečo si 95 % ľudí po schudnutí hmotnosť neudrží… A aj to, ako patriť medzi tých zvyšných 5 %

Za viac ako dekádu dlhú prax, s dennodenným stretávaním sa s klientami a pacientami, som odpozoroval veľmi podobné črty anamnézy a rozhovoru.

Črty toho, prečo sa tí ľudia dostali ku mne na konzultáciu.

Aj toho, prečo dovtedy neustále zlyhávali v zmene svojej životosprávy.

Vždy keď sa stretnem s kolegami na kongrese, workshope, alebo iba na priateľskej káve, skonštatujeme, že “Veď to je úplne jednoduché,”

 … a druhým dychom dodáme: “a zároveň pekelne ťažké.”

Počas týchto tisícok hodín rozhovorov s klientami a pacientami som identifikoval tri neustále sa opakujúce dôvody, prečo dlhodobo pri zmene životosprávy a schudnutí neuspeje 95 % ľudí.

 

 

1. dôvod – Myslia si, že schudnúť rovná sa držať diétu a zdravo sa stravovať rovná sa jesť celý deň šalát s kuracími prsiami na vode. 

Množstvo z vás bude určite poznať moju knihu Medicína výživy, ktorá sa takmer hneď po vydaní stala bestsellerom medzi knižnými publikáciami.
Keďže toto nie je žiaden promo post na knihu, tak viac k nej nebudem písať a ak chceš vedieť viac o knihe, info nájdeš  TU .

Dôležité je, že vôbec najhlavnejšou témou, ktorá sa nesie celou knihou je to, aké nezmyselné je držať diéty!

Teda takto. Ak máš zdravotný problém, diéta je veľmi dôležitá.

Pod to rátam aj extrémne obéznych, alergikov, alebo tých, čo majú ťažkú intoleranciu. Tým niekedy ide naozaj o život.

Bavíme sa teraz výhradne o tej väčšine, ktorá začne “diétovať”.
Tí, ktorí potrebujú niečo schudnúť, lebo sa necítia dobre vo svojej koži, alebo majú hranične zvýšený krvný tlak, nie príliš dobré zloženie tukov v krvi, vyššie hladiny kyseliny močovej, alebo zvýšený cukor v krvi.

Najväčší mýtus a falošný obraz je to, čo sa vynorí pred ich zavretými očami, keď sa povie zdravá strava.

Uvidia tam zelený šalát, baby špenát, rukolu, ľadový šalát, nízkotučný tvaroh a kuracie prsia na vode.

Toto si väčšina ľudí myslí, že je synonýmom zdravej stravy. Preto to väčšinu už v tomto momente odradí. 

Je to však nonsens!

Zdravá strava je chutná, jednoduchá na prípravu, rôznorodá a taká, pri ktorej nemusíš vôbec trpieť.
A vrámci zdravia je dôležitá aj rovnováha, preto je úplne v poriadku dať si raz za čas burger, koláč, alebo pizzu.
Ľudia “na diéte” sa vedia hecnúť mesiac, dva, skrátka si povedia “vydržím to ešte chvíľu, schudnem a potom si dámten fantastický burger”.
Lenže presne kvôli tomuto sa po skončení “diéty” vrátia tam, kde boli predtým. A väčšinou s jojo-efektom a ďalšími zopár kilečkami navyše.

Veľkým problémom je to, že chcú príliš skoro, všetko.
A ideálne, keby to bolo už včera :).

Preto je pre nich logické znížiť si príjem kalórií na minimum.
Veď to pôjde predsa rýchlejšie a tým pádom budú výsledky skôr a väčšie.

No a toto je základné úskalie. Ľudské telo miluje rovnováhu.
Najnovšie štúdie hovoria dokonca o tom, že priemerný “spúšťač”, kedy začne robiť telo všetko pre to, aby sa vrátilo na pôvodnú hmotnosť je už pri strate 4 a viac percent hmotnosti. 

Preto je dôležité určiť si základnú hodnotu a prioritu na dlhodobý jedálniček.
Schudnúť do plaviek do leta to rozhodne nebude.
Nevnímajte zdravú stravu, ako strašiak a niečo nechutné.
Môže to byť dodržiavanie zopár základných princípov, ktoré postupne dostaneš do svojho režimu.

Konkrétne techniky dávam účastníkom môjho úplne nového online coachingového programu, ktorý trvá 2 mesiace a stojí zlomok toho, čo by klienti zaplatili pri stretnutiach v Centre výživy. No účinok má rovnaký. 

 

 

2. dôvod – Myslia si, že schudnúť rovná sa každý deň sa zodrať vo fitku, alebo v bežeckých teniskách. Plus riešia iba zmenu hmotnosti.

Oklamať “strážnikov” tvojho metabolizmu a rovováhy tela môžeš veľmi jednoducho.
Ako neschudnúť viac ako 4 percentá hmotnosti, ale chudnúť tuk? 

Jednoducho!
Zaradiť silový tréning.

Ten si ľudia často takisto predstavujú úplne inak, ako v skutočnosti môže vyzerať.

Pomyslia si na obrovských spotených chlapov zdvíhajúcich stovky kilogramov železa, alebo fitnesky s útlymi bokami, ktoré cvičia dvojhodinové tréningy na zadok, brucho a chrbát nasledovanými dvojhodinovou chôdzou na páse “na vypotenie”.

Silový tréning môže byť hravý, zaujímavý, môžu sa pri ňom používať pomôcky na cvičenie, gumy, fitness popruhy, kettlebelly, hrazdy, alebo môžeme iba cvičiť s vlastným telom. 

Rovnováha však prichádza aj v tomto bode.

Tak ako som písal, nemusí váš tréning vyzerať tak, že sa zoderiete vo fitku dvojhodinovými úsilnými tréningami, alebo 5x do týždňa “budete musieť” ísť odbehnúť “desinu”, aby ste schudli.

A nie len schudli. Schudli natrvalo.

Na toto sa vie takisto človek hecnúť počas zopár týždňov a ak sa náhodou nezraní, tak ho to po čase prestane baviť, alebo docieli aj opak. Začne byť z tréningu doslova znechutený.

Preto som vymyslel hravý tréningový koncept postupného zaťažovania aj so silovým cvičením 2-3x týždenne.

Tento dvojmesačný kompletný tréningový plán majú ako bonus zdarma účastníci NUTRITION BEGINNER programu. 

 

 

3. dôvôd – Myslia si, že nikam nemôžu chodiť, nemôžu sa socializovať, ísť na pohár vína s priateľmi. Plus podceňujú niečo veľmi podstatné. 

No a táto záverečná časť je veľmi dôležitá súčasť nastavenia hlavy na dlhodobo úspešné chudnutie.

Často si totiž ľudia myslia, že to čo momentálne robia, je X-týždňový challenge.

Zavrú sa doma, večer nechodia von, lebo by “určite skončili na rebierkach a pive s partiou” a to by im úplne zničilo tento X-týždňový challenge.

Vydržia to však X-týždňov, kolegovci ich pochvália ako fantasticky schudli a idú to osláviť na žúrku do rána, kde natlačia okrem rebierok a litrov piva nočný kebab a zopár pohárikov whiskey. Challenge sa skončil a nabehnú do štandardného režimu pravideľnej socializácie. Vrátia sa do pôvodného režimu, ktorý vyustíl do toho, že boli nespokojní a začali chudnúť.

Toto je vec, ktorú sa snažím vymazať z naučenej pamäťovej stopy správania sa.

Mentálny stav je základom úspechu.

Ak by som si to nemyslel, tak by v spomínanom coachingovom programe nebola jednou z troch hlavných častí tá s názvom MIND.  

Mať plán je dôležité, to jednoznačne. Ale život si treba aj užívať.

A voliť denno denne o niečo lepšie možnosti, ako deň vzad.

Takým spôsobom dosiahneme ciele dlhodobo, nie žiadnou hlúpou diétou, alebo challengeom. 

 

Zo spomínaných rozhovorov na konzultáciách v Centre výživy, sa najviac ľudí stretlo v tejto chybe – podceňujú spánok.

Dáva to zmysel. Veď tú noc si príliš nepamätáme 🙂

 

90 ročný človek však prespí priemerne 30 rokov. Ak tých 30 rokov strávime zle, krátko a nekvalitne, koledujeme si o množstvo zdravotných problémov, chorôb a ukracujeme sa o vôbec najdôležitejší nástroj regenerácie. Nie len tej telesnej, ale aj mentálnej. 

 

Všetky tipy na skvalitnenie spánku, no aj manažovanie stresu a množstvo ďalších informácií učím postupne počas dvoch mesiacov v spomínanom coachingovom programe: www.nutritionbeginner.sk 

Práve teraz je k dispozícii v špeciálnej 25 % zľave.

Nabudúce si povieme viac aj o spomínanom strese!

Čítame sa!

Boris

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.